Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego

44-335 Jastrzębie-Zdrój

ul. Mazurska 6

tel. +48 324 714 704

poczta@sp5.jastrzebie.pl

Europejskie doświadczenie nauczycieli szansą na sukces każdego ucznia

Nasza szkoła zdobyła dofinansowanie unijne na realizację programu Erasmus+ w latach 2017-2019 w obszarze szkolenia nauczycieli. Głównym celem projektu jest podniesienie jakości nauczania i doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli w oparciu o doświadczenia europejskich systemów edukacyjnych z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Zakładamy, że nowe doświadczenia nauczycieli będą drogą do sukcesu naszych uczniów.

Wybrane szkolenia dotyczą między innymi: poszerzenia wiedzy na temat metod i organizacji pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zastosowania gier i narzędzi cyfrowych oraz prowadzenia zajęć dwujęzycznych metodą CLIL.

Od października 2017 roku nauczyciele uczestniczyli w kursie języka angielskiego na terenie szkoły. W bieżącym roku kalendarzowym odbyły się już wyjazdy na kursy metodyczne i językowe do Wielkiej Brytanii, Norwegii, Włoch i Irlandii. Przed nami jeszcze jedno szkolenie w Finlandii.

Pierwsza ze zorganizowanych mobilności, miała miejsce w lutym 2018 r. Uczestnicy wyjazdu brali udział w kursie Special Education Needs and Inclusive Learning zorganizowanym w Canterbury w Wielkiej Brytanii. Podczas jego trwania zostali zapoznani z zasadami nauczania w edukacji włączającej, poznali sposoby organizacji przestrzeni klasowej dostosowanej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, analizowali sposób oceniania z uwzględnieniem konstruktywnej informacji zwrotnej, poznawali sposoby wykorzystania gier na zajęciach. Odwiedzili również placówkę edukacyjną St. Stephen’s Junior School, gdzie obserwowali lekcje prowadzone w różnych grupach wiekowych. Mieli możliwość zapoznania się z metodami, które mają umożliwić osiąganie lepszych wyników w nauce przez uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Kolejne wyjazdy uczestników programu Erasmus+, odbyły się w lipcu i sierpniu 2018r. Kurs Identifynig Barriers to Learning odbywał się w Palermo we Włoszech. Jego celem było zapoznanie z neurologicznymi uwarunkowaniami dysleksji, dyspraksji, dysgrafii, dyskalkulii i ADHD. Uczestnicy poznali etiologię zaburzeń. Pracowali z narzędziami, które można wykorzystać w celu stymulacji uczniów o specjalnych wymogach edukacyjnych. W czasie trwania mobilności dzielili się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem z innymi uczestnikami kursu, analizując różne metody pracy z uczniem.

Następny etap projektu był związany z kursem Diversity In Education: Autism In the Teaching Environment. Szkolenie to odbywało się w Yorku w Wielkiej Brytanii. Jego uczestnicy poznali podłoże i charakterystykę zaburzeń spektrum autyzmu, zaznajomili się z organizacją pomocy i form wsparcia dla uczniów i ich rodzin w systemie brytyjskim. Dokonywali również analizy metod i form pracy z uczniem z zaburzeniami ze spectrum autyzmu.

W Norwegii w Oslo miał miejsce kolejny kurs Interactive teaching – Using educational games and new technology in order to enhance learners` motivation. Jego celem było wyposażenie nauczycieli w umiejętność tworzenia atrakcyjnych pomocy dydaktycznych, które będą motywować uczniów do pracy i zwiększać atrakcyjność zajęć szkolnych. Uczestnicy mobilności zapoznali się szeroką gamą zabaw opartych na konwencji gier logicznych. Zaznajomili się z koncepcją gier interaktywnych, poznali metody pracy na portalu Kahoot.it, omawiali założenia gier opartych na kodach QR. Rozmawiali także na temat koncepcji gry miejskiej. Clou spotkania stanowił problem motywacji uczniów do twórczego działania.

W nowym roku szkolnym 2018/2019 we wrześniu miała miejsce kolejna mobilność, tym razem do Irlandii. Kurs Intensive English Course and CLIL for Teachers miał na celu rozwinięcie płynności i znajomości języka angielskiego przez uczestników mobilności. Program szkolenia zakładał multidyscyplinarne podejście do rozumienia metodologii nauczania promującej zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe. Uwzględniał stosowanie metody CLIL w planowaniu lekcji, przygotowywaniu zasobów i tworzeniu materiałów. Finlandia jest krajem o bardzo wysokim poziomie edukacji włączającej, co mogły zaobserwować uczestniczki kolejnego szkolenia - Every pupil is important – special education in Finland and in Europe. Sukces fińskiego systemu to efekt współpracy osób i instytucji na polu edukacji, opieki zdrowotnej i socjalnej. Uczestnicy kursu prezentowali i porównywali systemy edukacyjne w swoich krajach ze szczególnym uwzględnieniem edukacji specjalnej, włączającej czy integracyjnej. Jednym z modułów kursu były metody pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w czasie zajęć warsztatowych nauczyciele z różnych krajów wymieniali się swoim doświadczeniami na tym polu.

Finlandia jest również miejscem ostatniego wybranego przez nas szkolenia – „PISA – Finnish and European education systems”, które odbędzie się w styczniu 2019 roku i wezmą w nim udział kolejne osoby z naszej szkoły. Poznanie fińskiej drogi do sukcesu i analiza europejskich systemów edukacyjnych będzie inspiracją do wdrażania nowych aktywizujących form pracy z naszymi uczniami.

Europejskie mobilności nauczycieli i wynikające z nich nowe doświadczenia zaowocują wdrożeniem nowych metod i form pracy na lekcjach oraz uatrakcyjnią zajęcia pozalekcyjne, co podniesie jakość i efektywność kształcenia w naszej szkole.

Każdy uczeń zasługuje na sukces, każdy uczeń jest ważny, dlatego nauczyciele naszej szkoły wciąż poszukują nowatorskich rozwiązań do pracy w klasach ogólnodostępnych i integracyjnych. Chcemy, aby nasza szkoła stwarzała uczniom warunki do aktywnego zdobywania wiedzy i rozwijania zainteresowań.

Autor: Zespół Erasmusa

Galeria zdjęć