Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego

44-335 Jastrzębie-Zdrój

ul. Mazurska 6

tel. +48 324 714 704

poczta@sp5.jastrzebie.pl

15 października ŚWIATOWY DZIEŃ MYCIA RĄK MAM WPŁYW NA ZDROWIE W CZASIE PANDEMII

Światowy Dzień Mycia Rąk – święto obchodzone corocznie 15 października, ustanowione przez ONZ w 2008 roku, jako akcja edukacyjna, której celem jest globalna edukacja na temat mycia rąk.
Tegoroczne obchody Światowego Dnia Mycia Rąk połączone zostały z akcją propagowania bezpiecznych zachowań w czasie pandemii koronawirusa.

 

 Adresaci: klasy I -III

CELE:

–  zna zagrożenia wynikające z braku higieny,     

–   wie, jak dbać o zdrowie swoje i innych;

–    potrafi prawidłowo myć ręce;

–    pracuje w grupie.

METODY: rozmowa kierowana, burza mózgów, mapa myśli (Recepta).

FORMY PRACY:  zbiorowa, grupowa

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Rozmowa na temat:. Co to są wirusy? Co powodują? Jak się przemieszczają, czyli jak do nas docierają? (Prezentacja planszy „Wirusy i bakterie” - załącznik).

2. Ćwiczenie w parach: Dzieci przez chwilę rozmawiają w parach. Próbują ustalić odpowiedzi na pytania:

- Czy mam wpływ na rozprzestrzenianie się wirusów?

- Czy mogę z nimi walczyć?  Jak to robić?

Dzieci prezentują odpowiedź i krótkie uzasadnienie.

•  Co mogę zrobić, aby ograniczać rozprzestrzenianie się wirusa

  1. Myję ręce z użyciem mydła;

Jak skutecznie myć ręce, by zminimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem? 

- Zobacz

- Ćwiczenia prawidłowego mycia rąk.

Nauczyciel pokazuje prawidłowy sposób mycia rąk. Dzieci naśladują te ruchy

(powtarzamy dwukrotnie).

  1. Unikam zgromadzeń/tłumów.
  2. Zachowuję dystans.
  3. Kaszlę i kicham w rękaw lub chusteczkę.
  4. Noszę maseczkę, np. w sklepie, w autobusie, na korytarzu w szkole.
  5. Dezynfekuję ręce.
  6. Sprawdzam temperaturę swojego ciała.
  7. Informuję dorosłych o złym samopoczuciu.
  8. Unikam dzielenia się jedzeniem, przyborami.
  9. Dbam o swoje zdrowie – właściwe odżywianie, uprawianie sportu, wychodzenie na świeże powietrze.

 

4.  Mapa myśli/ zabawa w lekarza –wypisanie „Recepty na zdrowie” (jedna recepta na klasę lub dla każdego dziecka wg uznania)

Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wybierają najważniejsze zasady, dzięki którym mogą

walczyć z wirusem, a tym samym chronić zdrowie swoje i innych.

Uczniowie wypisują lub rysują receptę na zdrowie. Przyklejają na Recepcie znaczek pieczęci: Szkolna Przychodnia Zdrowia (Załącznik)

 

Wykorzystano materiały: MAC kreatywni, You Tube

Elżbieta Henicz, Elżbieta Dudzik

 

Galeria zdjęć