15 października ŚWIATOWY DZIEŃ MYCIA RĄK MAM WPŁYW NA ZDROWIE W CZASIE PANDEMII
Światowy Dzień Mycia Rąk – święto obchodzone corocznie 15 października, ustanowione przez ONZ w 2008 roku, jako akcja edukacyjna, której celem jest globalna edukacja na temat mycia rąk.
Tegoroczne obchody Światowego Dnia Mycia Rąk połączone zostały z akcją propagowania bezpiecznych zachowań w czasie pandemii koronawirusa.
Adresaci: klasy I -III
CELE:
– zna zagrożenia wynikające z braku higieny,
– wie, jak dbać o zdrowie swoje i innych;
– potrafi prawidłowo myć ręce;
– pracuje w grupie.
METODY: rozmowa kierowana, burza mózgów, mapa myśli (Recepta).
FORMY PRACY: zbiorowa, grupowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Rozmowa na temat:. Co to są wirusy? Co powodują? Jak się przemieszczają, czyli jak do nas docierają? (Prezentacja planszy „Wirusy i bakterie” - załącznik).
2. Ćwiczenie w parach: Dzieci przez chwilę rozmawiają w parach. Próbują ustalić odpowiedzi na pytania:
- Czy mam wpływ na rozprzestrzenianie się wirusów?
- Czy mogę z nimi walczyć? Jak to robić?
Dzieci prezentują odpowiedź i krótkie uzasadnienie.
• Co mogę zrobić, aby ograniczać rozprzestrzenianie się wirusa
- Myję ręce z użyciem mydła;
Jak skutecznie myć ręce, by zminimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem?
- Zobacz
- Ćwiczenia prawidłowego mycia rąk.
Nauczyciel pokazuje prawidłowy sposób mycia rąk. Dzieci naśladują te ruchy
(powtarzamy dwukrotnie).
- Unikam zgromadzeń/tłumów.
- Zachowuję dystans.
- Kaszlę i kicham w rękaw lub chusteczkę.
- Noszę maseczkę, np. w sklepie, w autobusie, na korytarzu w szkole.
- Dezynfekuję ręce.
- Sprawdzam temperaturę swojego ciała.
- Informuję dorosłych o złym samopoczuciu.
- Unikam dzielenia się jedzeniem, przyborami.
- Dbam o swoje zdrowie – właściwe odżywianie, uprawianie sportu, wychodzenie na świeże powietrze.
4. Mapa myśli/ zabawa w lekarza –wypisanie „Recepty na zdrowie” (jedna recepta na klasę lub dla każdego dziecka wg uznania)
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wybierają najważniejsze zasady, dzięki którym mogą
walczyć z wirusem, a tym samym chronić zdrowie swoje i innych.
Uczniowie wypisują lub rysują receptę na zdrowie. Przyklejają na Recepcie znaczek pieczęci: Szkolna Przychodnia Zdrowia (Załącznik)
Wykorzystano materiały: MAC kreatywni, You Tube
Elżbieta Henicz, Elżbieta Dudzik