Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego

44-335 Jastrzębie-Zdrój

ul. Mazurska 6

tel. +48 324 714 704

poczta@sp5.jastrzebie.pl

Mindfulness na lekcjach plastyki oraz warsztaty autoregulacji dla klas ósmych (działania w ramach programu Erasmus+, po kursie Motivation Plus w Sewilii)

Uczniowie klas siódmych w ramach zajęć plastyki, zostali zapoznani z metodą arteterapeutyczną nazywaną “mandalą kontroli”. Lekcje wykorzystywały technikę poznaną podczas kursu, jednakże w formie zmodyfikowanej - łącząc się ze sztuką współczesną land art.

Zajęcia odbywały się na podwórku szkolnym lub w innych miejscach w okolicy, które umożliwiały swobodną pracę. Klasy zostały podzielone na małe grupki, każda z nich miała stworzyć mandalę przy użyciu kredy, roślin i innych dostępnych w okolicy elementów. Po ukończeniu mandali każdemu zespołowi wyjaśniono na czym polega mandala kontroli - w środku kręgu mieli zapisywać te “rzeczy”, nad którymi mają kontrolę, za kręgiem te będące poza ich kontrolą (np. korek samochodowy, emocje, pogoda, zachowanie, uczucia innych ludzi, przeszłość…). Każdy członek grupy zapisywał wedle własnego sumienia, choć towarzyszyły temu spojrzenia pełne konsternacji. Owa konsternacja miała stanowić fundament późniejszego działania, dyskusji dotyczącej różnic w rozmieszczeniu poszczególnych słów w kręgu oraz wokół niego.

Tym samym wyraziście oddzieliły się trzy etapy pracy:
- swobodnej ekspresji twórczej, wyciszenia poprzez malowanie swobodnych wzorów;
- nazywania i rozpoznawania stanów, zjawisk, umieszczanie ich w odpowiednim miejscu mandali;
- wyciągnięcie wniosków z własnej pracy, uświadomienie sobie, jak wiele jest poza naszą kontrolą i nie powinno być naszym stresorem.
Uczniowie klas siódmych byli zachwyceni, wielu z nich zauważalnie odczuło ulgę, dzięki otwartej dyskusji na temat potrzeby kontroli i związanych z nią lęków. Czasami jedyne czego potrzebujemy, to świadomość, że nie zawsze brak kontroli jest zły, czasem daje nam wolność.
Techniki poznane na kursie zaprezentowano również uczniom klas ósmych w ramach warsztatów z zakresu autoregulacji. Ósmoklasiści tworzyli mandale, rozmawiali o emocjach i stresie związanych z egzaminami. Mieli także możliwość poczuć “osadzenie w ciele” podczas ćwiczeń choreoterapeutycznych - 5rhytms. Pozytywna energia wyzwolona podczas zajęć na pewno była im bardzo potrzebna w tym czasie.
mgr Agnieszka Wilk