Klasy integracyjne na tle społeczności szkolnej
Pierwsza klasa integracyjna w Szkole Podstawowej nr 5 powstała 1 września 2004 r. jako propozycja nowego ogniwa edukacji w ramach szkół ogólnodostępnych. Swoją działalnością staramy zaspokajać specjalne potrzeby rozwojowe, edukacyjne, wychowawcze i egzystencjalne uczniów z trudnościami w uczeniu się oraz zachowaniu, aby ustrzec ich przed niepowodzeniami szkolnymi i niedostosowaniem społecznym. Proces szkolnej edukacji opiera się na niesieniu pomocy w zakresie przezwyciężania trudności szkolnych u dzieci, na adekwatnie dobranych programach indywidualnych oraz ustalaniu właściwych relacji interpersonalnych. Pozwala to dzieciom być takimi jak inni uczniowie szkoły. Dzięki specjalnemu podejściu czują i rozumieją, że otrzymują pomoc, która nasyca ich potrzebę poczucia bezpieczeństwa i uznania oraz więzi z innymi. Efektem pierwszoplanowym tak spełnianej edukacji jest stan dobrego samopoczucia wychowanków i wzrastający poziom przystosowania szkolnego oraz korzystania z potencjału swoich zdolności intelektualnych i specjalnych.
Organizacja szkoły:
- Liczba uczniów w oddziale integracyjnym wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych.
- Kształcenie specjalne w klasie integracyjnej organizuje się dla uczniów niepełnosprawnych:
- słabo słyszących,
- słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z autyzmem,
- ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- 3. Rodzice ucznia składają u dyrektora pisemny wniosek wraz z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- 4. Kwalifikacja uczniów odbywa się w porozumieniu z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Procedura diagnostyczna obejmuje:
- badania rekrutacyjne uczniów niepełnosprawnych w poradni do końca maja roku poprzedzającego rozpoczęcie nowego roku szkolnego,
- badania kwalifikacyjne zarówno uczniów niepełnosprawnych, jak i pełnosprawnych w szkole w pierwszym tygodniu czerwca, połączone ze spotkaniem rady pedagogicznej i rodziców badanych dzieci.
- 5. Dyrektor szkoły organizuje kształcenie specjalne zapewniając uczniowi:
- realizację programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktycznego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych,
- opracowanie przez specjalistów wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne dla każdego ucznia i realizację indywidualnych programów edukacyjnych określających zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych,
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- odpowiednie warunki do nauki, sprzęt i środki dydaktyczne,
- zajęcia rewalidacyjne ukierunkowane na usprawnianie zaburzonych funkcji, wzmacnianie i kompensację: korekcyjne wad postawy, korygujące wady wymowy, orientacji przestrzennej i poruszania się, kompensacyjno-korekcyjne, usprawniające motorykę, socjoterapeutyczne, dydaktyczno-wyrównawcze przydzielane w szczególnie uzasadnionych przypadkach w ramach indywidualnych zajęć rewalidacyjnych ( np. w związku z absencją chorobową ucznia), inne wynikające z programów rewalidacyjnych,
- integrację ze środowiskiem rówieśniczym,
- dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia sprawdzianu po klasie szóstej do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- 6. W razie większej liczby zainteresowanych zapisaniem do oddziału integracyjnego niż liczba miejsc ostateczną decyzję o przyjęciu podejmuje dyrektor (lub wicedyrektor) po konsultacji z pedagogiem szkolnym, nauczycielem wiodącym i wspierającym.
- 7. W klasie integracyjnej pracuje w niej zazwyczaj dwóch nauczycieli – prowadzący oraz wspomagający, np. oligofrenopedagog, który wspiera rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostosowuje metody i firmy pracy do ich indywidualnych potrzeb.