Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego

44-335 Jastrzębie-Zdrój

ul. Mazurska 6

tel. +48 324 714 704

poczta@sp5.jastrzebie.pl

Zasady współpracy nauczycieli

Zasady współpracy nauczyciela języka angielskiego i nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej opracowane w oparciu o doświadczenia zdobyte w ramach kursu „Special Educational Needs and Inclusive Learning” Canterbury, luty 2018.

Dobra współpraca nauczycieli w klasie integracyjnej oparta na partnerstwie pozwala na prawidłowy przebieg procesu nauczania. Na bazie obserwacji pracy nauczycieli w szkole podstawowej St. Stephen’s Primary Schoolw Canterbury postanowiłyśmy stworzyć spis zasad współpracy nauczyciela języka angielskiego i nauczyciela wspomagającego na lekcjach języka angielskiego. Zainspirowały nas rozwiązania merytoryczne i organizacyjne stosowane w szkole brytyjskiej. Nauczyciel wspomagający jest aktywnym uczestnikiem procesu nauczania nie izoluje uczniów wspomaganych lecz pomaga im w pełni włączyć się w tok lekcji. Nietypowym dla nas rozwiązaniem była okazjonalnie stosowana możliwość wyłączenia dziecka z zajęć w klasie tak, aby pod kierunkiem nauczyciela wspomagającego, mogło zrelaksować się i kontynuować realizowane zadania. Do tego celu niezbędne są w szkole strefy relaksu zarówno w salach lekcyjnych jak i na korytarzach szkolnych.

 Rozwiązania praktyczne

 Na początku roku szkolnego nauczyciel wspomagający i nauczyciel języka angielskiego analizują dokumentację  klasy integracyjnej i przeprowadzają wywiad z wychowawcą klasy. Nauczyciel języka angielskiego wskazuje metody i formy pomocy uczniom, które może zastosować nauczyciel wspomagający w czasie lekcji. Wspólnie opracowują arkusze sprawdzianów zgodne z zaleceniami dla poszczególnych uczniów. Nauczyciel języka angielskiego prowadzi lekcje uwzględniając indywidualne potrzeby uczniów.

Nauczyciel wspomagający :

  • monitoruje pracę uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zależności od ich potrzeb i możliwości tak, aby nie izolować ich od klasy i nie doprowadzić do podziału na grupę wspomaganą i samodzielną
  • nie wyręcza uczniów lecz motywuje ich do podejmowania wysiłku
  • dba o dobre samopoczucie i właściwe zachowanie uczniów podczas lekcji, w sytuacji kryzysowej opuszcza salę z uczniem i w miarę możliwości realizuje część zadań w kąciku relaksacyjnym lub zapewnia dziecku możliwość wyciszenia się i relaksu, a następnie dba o uzupełnienie brakujących treści
  • na początku lekcji nauczyciel wspomagający wspiera ucznia w przygotowaniu się do zajęć, organizacji miejsca pracy (przybory, podręcznik, zeszyt), sprawdza zadanie domowe.
  • w trakcie lekcji zadaje pytania pomocnicze do zadania realizowanego przez klasę i dzieli polecenia na mniejsze fragmenty zgodnie z sugestią nauczyciela języka angielskiego.
  • zachęca ucznia do zaangażowania się w tok lekcji.
  • kontroluje zapis w zeszycie lekcyjnym – treść lekcji, informacje o zadaniu domowym i sprawdzianach.
  • w fazie końcowej dokonuje z uczniem samooceny zaangażowania i zachowania.
  • w czasie sprawdzianów udziela pomocy adekwatnej do potrzeb dziecka ( tłumaczy skomplikowane polecenia, analizuje przykładowe zadanie).