Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego

44-335 Jastrzębie-Zdrój

ul. Mazurska 6

tel. +48 324 714 704

poczta@sp5.jastrzebie.pl

JAK SIĘ UCZYĆ ?

Drodzy Uczniowie,
zbliża się koniec roku szkolnego, egzamin ósmoklasisty, będziecie musieli wykazać się zdobytą wiedzą. Mam dla Was kilka propozycji ułatwiających zapamiętywanie. Dlatego, jeśli chcesz pogłębić wiedzę o technikach uczenia się przeczytaj poniższy tekst lub sięgnij po książkę J. Gołębiowska – Szychowska, Ł. Szychowski „Powiem ci jak się uczyć” - albo skorzystaj z propozycji w Internecie –znajdziesz wiele ciekawych informacji i filmów.

Pamiętaj, że oprócz technik uczenia się najważniejsza jest TWOJA MOTYWACJA musisz wiedzieć PO CO SIĘ UCZYSZ oraz chcieć poświęcić temu swój czas.
Wielu młodych ludzi chce szybkich sukcesów i szybko się zniechęca, myślą, że jeżeli im coś nie przychodzi łatwo, to się do tego nie nadają. Pamiętaj, kiedy widzisz mistrza np. w sporcie, za jego sukcesem kryje się tysiące porażek, upadków i wiele lat wysiłku, ale jednocześnie wielka chęć do ćwiczeń i pasja.
Życzę miłej lektury :)

Dla usprawnienia pamięci warto ćwiczyć naszą wyobraźnię i skojarzenia.
Pamięć doskonała wymaga, aby wyobraźnia tworzyła „żywe” obrazy i skojarzenia:
OBRAZY POZYTYWNE – lepiej służą ćwiczeniu pamięci,
BARWA – kolory wspomagają skojarzenia pamięciowe,
RUCH – akcja i ruch dodają naszym skojarzeniom życia i aktywności,
ABSURDALNOŚĆ I HUMOR – nietypowe, przesadne i śmieszne elementy (najlepiej w ruchu) łatwiej jest zapamiętać,
POWIĄZANIA MIĘDZY ELEMENTAMI – jeden element przypomina o drugim,
LICZBY- numeracja,
USZCZEGÓŁOWIENIE – szczegóły pobudzają naszą wyobraźnię i spostrzegawczość,
WRAŻENIA ZMYSŁOWE – czyli posługiwanie się wszystkimi zmysłami,
KOLEJNOŚĆ/PORZĄDEK – pomaga w segregacji informacji.
Im żywszą masz wyobraźnię, im bardziej wykorzystujesz ją w procesie zapamiętywania, tym bardziej usprawniasz pamięć.

PRZYKŁADOWE TECHNIKI SZYBKIEGO ZAPAMIĘTYWANIA:

AKRONIMY
Używamy ich prawie codziennie. Są to skróty lub wyrazy utworzone od pierwszych liter słów wchodzących np. w skład nazwy – PKP, PKO itp.

AKROSTYCHY
Metoda ta polega na tworzeniu zdań, w których pierwsze litery poszczególnych wyrazów składają się na wyraz do zapamiętania.

Przykład zastosowania:
Geografia:
• zapamiętanie nazw 5 wielkich jezior USA: Górne, Michigan, Hugon, Ontario, Erie

I sposób (z pierwszych liter nazw jezior zapisujemy swoje zdanie): Gdzieś Moja Hania Oczekuje Ewę.
II sposób (z pierwszych liter nazw jezior tworzymy np. abstrakcyjny wyraz) np. HOGEM

• Układ Słoneczny: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun
Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Naleśniki

• Symbole kierunków stron świata w języku angielskim :
Na Ekranie Siedzi Wrona (angielskie symbole, czytane zgodnie z ruchem wskazówek zegara)

RYMOWANKI
Język polski:

Zapamiętaj zawsze tu
Pisz otwarte zwykłe "u"
W słowach: skuwka i zasuwka
Gdyż wyjątkiem są te słówka:
W cząstkach: -unka, -un i -unek
Opiekunka, zdun, pakunek
Pisz je także w cząstce -ulec
Więc budulec i hamulec
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera
Wreszcie - niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki -uje.

Matematyka:
• Cyfry rzymskie (50, 100, 500, 1000): Lecą Cegły, Dom Murują ( zwracamy uwagę na pierwsze litery wyrazów np. L -50)
Chemia:
•Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody.

METODY SKOJARZENIOWE:
Tworząc skojarzenia, aby lepiej zapamiętać jakąś informację, praca wyobraźni powinna przebiegać w następujący sposób:
1. Najpierw ZOBACZMY zapamiętywany element w wyobraźni, w miejscu, do którego jest przypisany.
2. Następnie POWIĘKSZMY go w wyobraźni tak jak przy pomocy lupy powiększającej.
3. Puśćmy go w RUCH, niech zaczyna się przemieszczać, tańczyć, kopać, jeździć itd.
4. Dodajmy zmysłowych wyobrażeń:
SŁUCHOWYCH – możemy usłyszeć w wyobraźni jak piszczy, trąbi, krzyczy wniebogłosy, syczy, miauczy, mlaszcze.
WĘCHOWYCH – możemy poczuć jak ładnie pachnie, przypomina różę, kwiaty, lub śmierdzi spalenizną.
SMAKOWYCH – możemy poczuć jak smakuje, jaki jest słodki, słony, pieprzny, ostry.
DOTYKOWYCH – możemy go dotknąć i np. z nim walczyć.

ŁAŃCUCHOWA METODA SKOJARZEŃ (ŁMS)
Jest to technika pamięciowa polegająca na łączeniu w wyobraźni poszczególnych informacji za pomocą obrazków (ogniw, klatek filmowych itp.). Możesz ją wykorzystywać w życiu codziennym i na wielu przedmiotach, gdzie musisz nauczyć się nowych terminów, nazwisk, pojęć i połączyć je ze sobą we właściwej chronologii.
PAMIĘĆ= OBRAZ + AKCJA
Wyobraź sobie, że kręcisz film. Aby zapamiętać każdą scenę, obraz musi być w nim niezwykły (kolorowy, śmieszny, absurdalny, dynamiczny, pozytywny i żywy), który łatwo zobaczysz. Dynamizm akcji będzie kierował Cię do kolejnej sceny – klatka po klatce itd. (lub od ogniwa do ogniwa ). Technika ta pozwoli Ci zapamiętać w ciągu kilku- kilkunastu minut długie łańcuchy informacji. Mogą się one składać z bardzo wielu haseł.

Przykładowa historyjka dla listy słówek z ó niewymiennym "ó"
„Pewnego razu znalazłam śliczną , niezwykle dużą JASKÓŁKĘ (nie mogłam zmieścić jej w dłoni), JASKÓŁKA uleciała w powietrze. JASKÓŁKA trzymała w dziobie piękną czerwoną RÓŻĘ, RÓŻA była znacznie większa, intensywnie pachnąca niż zazwyczaj. RÓŻA okazała się tak ciężka, że spadła na głowę KRÓLOWI, który właśnie się przechadzał. Ból był tak duży, że KRÓL nie zauważył kwiatu. Potarł głowę i poszedł w kierunku klatek z WIEWIÓRKAMI, które hodował. WIEWIÓRKI były na tyle oswojone, że KRÓL brał je na ręce i muskał swoją twarz ich długimi kitami. Jedna WIEWIÓRKA wymknęła się przez niedomknięte drzwi klatki i pomknęła w kierunku pobliskiej GÓRY. GÓRA była wysoka i stroma, ale możliwa do zdobycia, bo na samym jej wierzchołku, na ostrym czubku tej GÓRY była CÓRKA króla. CÓRKA siedziała pochylona nad wypływającym ŹRÓDŁEM…….”

Przykładowe sceny dla słówek z "ż" niewymiennym.
I scena : ŻABA wskoczyła na ogromną ŻMIJĘ.
II scena: Przestraszona ŻMIJA chowa się w kieszeni ŻAKA, który odpoczywał sobie niedaleko kryjówki gada.
III scena: ŻAK ŻUŁ smaczne kolorowe ŻELKI.

RZYMSKI POKÓJ
Metoda ta polega na skojarzeniu wyrazu, który chcemy zapamiętać ze znanym, miejscem. Pozwala ona zapamiętywać długie listy wyrazów. Przydatna jest w sytuacjach, gdy ważna jest kolejność i porządek.

Zestaw elementów, które próbujemy zapamiętać, "umieszczamy" z pomocą wyobraźni w dowolnym BUDYNKU lub POJEDYNCZYM POKOJU, bądź na przykład NA DRODZE pokonywanej z domu do szkoły. Najlepiej, gdyby było to miejsce dobrze nam znane. Jest to jakby spacer w myślach.

Próbując zapamiętać na przykład listę zakupów: CHLEB, MLEKO, BATERIE, PROSZEK DO PRANIA i PASTA DO ZĘBÓW; możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z salonu do korytarza. I tak: siedząc na bardzo wygodnej, czerwonej kanapie w salonie zajadasz się chrupiącą kanapką (CHLEB) z intensywnie pachnącym serem, po czym sięgasz po wysoką szklankę śnieżnobiałego, cieplutkiego MLEKA stojącą na niskim żółtym stoliku. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na ogromny zegar ścienny, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe BATERIE. W korytarzu wkładając na siebie płaszcz zauważasz, że wymaga on prania w dobrym PROSZKU DO PRANIA, gdyż jest umazany w pachnącej miętą PAŚCIE DO ZĘBÓW.

Skojarzenia powinny być bardzo barwne, wręcz przerysowane, wyolbrzymione, mogą być żartobliwe, absurdalne.

Galeria zdjęć