Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego

44-335 Jastrzębie-Zdrój

ul. Mazurska 6

tel. +48 324 714 704

       +48 459 450 093

poczta@sp5.jastrzebie.pl

Tyflopedagog radzi

Ostatnimi czasy sytuacja wymusiła na nas i naszych dzieciach zmianę sposobu nauki/pracy. Jest to związane z dłuższą pracą przed; komputerem, tabletem, laptopem czy telefonem komórkowym. Musimy więc szczególnie zadbać o wzrok naszych pociech. Warto zastanowić się, czy miejsce pracy dziecka jest właściwie przygotowane.

Miejsce pracy:

Ekran komputera powinien być ustawiony bokiem w stosunku do okna, aby światło słoneczne doświetlało nam monitor, natomiast górna krawędź monitora powinna znajdywać się na wysokości naszych oczu, tak, aby móc objąć ekran przy pomocy ruchu gałek ocznych. Pomaga nam to odciążyć kark.

Czas pracy:

Niezależnie od środka, którym posługujemy się w pracy, powinniśmy co godzinę odejść od komputera na 5 minut. Ma to na celu zmianę nienaturalnej – siedzącej pozycji ciała oraz skupienie myśli na czymś innym niż zadanie, które właśnie wykonywaliśmy. Patrząc nieprzerwanie w ekran monitora (lub w książkę, czy zeszyt) nasze oko patrzy ciągle na obiekt, który jest blisko, może to powodować w późniejszym czasie trudności z akomodacją oka, czyli z szybkim dostosowaniem ostrości widzenia przy przenoszeniu wzroku z patrzenia do bliży i do dali. Aby tego uniknąć powinniśmy wykonywać ćwiczenie:

Co 20 minut oderwij wzrok od komputera/zeszytu i popatrz na coś co znajduje się daleko (najlepiej na coś zielonego) i patrz nieprzerwanie przez minutę.

Badania wykazały, że nasze oczy podczas pracy rzadziej mrugają, może to powodować uczucie wyschniętych, zmęczonych oczu. Dobrym sposobem jest przyłożyć otwarte dłonie do oczu, zasłaniając je całkowicie i poczekać tak długo, aż przed oczami nie będą skakały nam „mroczki”. Można też, co jakiś czas ruszać samymi oczami w górę, w dół oraz na boki. Pozwoli to na rozruszanie zastanych mięśni gałek ocznych.

Wszystkie podane wyżej sposoby sprawiają, że nasz organizm będzie bardziej wydajny podczas pracy, pamiętajmy jednak, że znaleźliśmy się w wyjątkowej sytuacji i większość naszych aktywności została ograniczona do zacisza domowego. Dbajmy o siebie teraz szczególnie i ograniczmy czas spędzany przy komputerze do niezbędnego minimum a w zamian spędzajmy więcej czasu z naszą rodziną doceniając, że jesteśmy razem.

 

Pozdrawiam, życzę zdrowia i spokoju,

Elżbieta Dudzik

Galeria zdjęć